marți, 3 martie 2009

Un alt gen de fotografie

De ceva timp sunt indecis daca sa public sau nu. Acest "ceva timp", inseamna cam mult deja. Practic la putin timp dupa ce m-am apucat serios de fotografie, am inceput sa fotografiez si asta. Deci sunt vreo 4 ani buni.

E vorba de fotografia de nunta (si nu numai), care initial a inceput ca o joaca: fotografiat la nunti la prieteni, pur si simplu din placerea de a poza oameni care se simt bine. Nu am acordat atunci o importanta prea mare, ci pur si simplu surprindeam instantanee, care ulterior au fost apreciate de acesti prieteni si de prietenii lor, care urmau sa aiba nunti, botezuri, cumetrii... (ca sa citez din clasici)
---------------
Cititi mai mult apasand pe...
Asa a inceput totul, si desi cererile au devenit din ce in ce mai mari si mai dese, am refuzat cu incapatanare sa ma promovez in acest domeniu, am refuzat sa merg la multe solicitari, chiar daca asta insemna sa renunt la un venit in plus. Am preferat sa fac in continuare fotografie din placere si nu pentru bani. Astfel am mers doar la evenimentele unde simteam ca o sa ma simt bine si o sa pot face ceea ce imi place si cum imi place.

Nu am postat niciodata fotografii de la nunti sau evenimente asemanatoare, decat cu ocazii foarte rare si nu pe site-ul personal. Eram hotarat la un moment dat sa fac un site dedicat acestora, dar din nou, am renuntat. De ce public acum asta, sau de ce voi publica de acum inainte si fotografii de eveniment? Nu pentru a ma promova, ci doar pentru a arata si altor persoane in afara de mirii in cauza si invitatii lor, ceea ce fac. Blog-ul a devenit dintr-o data locul ideal pentru asa ceva.


Anul acesta am rarit si mai mult evenimentele pentru simplul motiv ca sotia mea este insarcinata si prefer mai mult sa petrecem impreuna un weekend frumos, decat sa fiu plecat la o nunta.

Un alt motiv pentru care am micsorat numarul de evenimente la care particip ca fotograf il reprezinta zidul de care te lovesti aproape de fiecare data cand discuti pretul cu viitorii miri. In Romania cultura oamenilor in domeniul fotografic (si nu numai, e vorba de artele vizuale in general) este zero.

Cei mai multi inteleg sa plateasca in medie:
  • 700-1000 euro pe rochia de mireasa - este cea mai importanta zi din viata unei mirese si vrea sa arate cat mai bine posibil. Sunt de acord si inteleg asta, chiar daca inseamna o cheltuiala mare doar pentru o noapte


  • 1500-3000 euro pentru muzica - lumea trebuie sa sa simta bine si cum ar putea face asta daca muzica nu e buna. Ce conteaza ca e doar o noapte, ca pe o ureche intra si pe alta iese, ca e Gutza sau Marcel Pavel, ca e DJ sau formatie - important e sa placa invitatilor (ca doar pentru ei e nunta, nu?)



  • 80-150 eur pentru un meniu - si mancarea e importanta ca nunta sa iasa bine. Sarmalele sunt demodate, acum sunt bune doar icrele de manciuria (pe care saraca bunica de la tara nici nu stie cum sa le manance si le lasa deoparte ca nu-i plac "margelele alea portocaliile"), somonul fumee (cu accent pe penultimul e), si cine stie ce alte minunatii nelipsite de la o nunta pe cinste. Pe gura intra, pe unde stim cu totii iese ...


  • 1500-2000 eur pentru aranjamente florale si huse la scaunele de doi lei pe care restaurantele inca le poseda de pe vremea lu Ceasca... nu conteaza ca restaurantul ar trebui sa se ocupe de imaginea in fata posibililor clienti, mirii platesc degraba firmele de decoratiuni, sa nu se faca de ras cu o locatie de 2 lei. Si nici nu conteaza ca toate acestea sunt doar pentru o noapte, ca mai toate cele de pana acum



  • de jocuri de artificii (1000 eur - 10 minute), de limuzina de nspe metri sau de altele nu mai pomenesc, ca ma enervez si mai tare




Toate acestea sunt lucruri "normale" pentru miri si le au calculate la buget pentru ziua cea mare.

Cand vine insa vorba de pozele de la nunta lor, de clipele unice si de neuitat, de o investitie pe viata, la care poate si nepotii se vor uita cu placere, atunci trebuie facute economii de proportii.

Pai cum sa ii dai fotografului mai mult decat sefului ospatarilor?!?... ce mama ma-sii, ca presteaza la fel ca ceilalti, servicii. Apasa pe un buton acolo aproape 20-23 de ore in continuu, de la ras-frezatul mirelui, la hora miresii .. ei si? Ce conteaza ca ti-l doresti neaparat la nunta ta, ca "face poze bune", ce conteaza ca are ani de experienta in spate, munca apreciata national si international poate, cand la 300 de euro gasesti pe net "firme de pozat-filmat nunti-botezuri", care in banii astia:
  • iti si filmeaza,
  • iti si pozeaza
  • si iti mai dau si poze in album.
  • Nu conteaza ca e acelasi om care in acelasi timp face ambele operatiuni: filmeaza (pantofii sai cel mai des) si iti face si poze.
  • Si de asemenea nu conteaza ca acest om e de fapt un pusti de 17-18 ani care stie sa manevreze ambele aparate pe auto, care e mai mult decat incantat sa primeasca pentru munca sa 50-75 de euro din cei 300, si care isi alege si niste locatii excelente de pozat, precum cea de mai jos


  • Nu conteaza ca albumul e din tzipla chinezasca autocolanta si ca pozele au dimensiune de abia se vad ochii miresei.
Cum sa conteze cand costa doar 300 euro? Si eventual si cu plata in rate.

Cam asa sta treaba de cele mai multe ori, si degeaba te chinui sa le explici oamenilor, ca munca ta nu inseamna numai cele 20-23 de ore de fotografiat, ci mai inseamna si alte zeci de ore de post-procesare, de curent electric consumat, de bani investiti in softuri scumpe, in componente hardware nu tocmai ieftine. Nu inteleg, sau nu vor sa inteleaga.

Ei bine, atunci nici io nu inteleg sa ma vand pe 2 lei. Nu traiesc din fotografie deci mi-e tot una daca accept sa fotografiez la o nunta sau nu. Muncesc intr-o multinationala si banii pe care ii castig eu impreuna cu sotia mea ne ajung sa traim o viata frumoasa si fara strangeri de curea. Asa ca de aceea prefer sa fac o selectie drastica cand vine vorba de posibili clienti. Vreau sa vad ca inteleg si apreciaza munca mea si ca acorda importanta cuvenita fotografiilor din ziua nuntii lor.

Noi sa fim sanatosi si fara griji ca astia micii

Mai jos setup-ul "obisnuit" pentru mine, cu 2-3 blituri amplasate strategic in locatie.

11 comentarii:

  1. Te inteleg pe deplin ... oarecum fiind in aceeasi situatie

    RăspundețiȘtergere
  2. In sfarsit se pune punctul pe "i". Sursa de inspiratie pt toti clientii frustrati... care or mai fi ei ca de cand ii tot refuz vad ca au incetat cu insistentele...

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu imi dau seama de ce - daca nu pentru bani - ar vrea cineva sa fotografieze niste oameni dezinteresati care sparg o groaza de bani ca sa se maimutareasca o zi, pentru ca peste doi sau trei ani sa sa divorteze (asta in cel mai bun caz). Beats me.

    RăspundețiȘtergere
  4. Un articol excelent!

    Ai foarte multă dreptate şi te felicit. Sper să pot selecta şi eu la fel de mult cât selectezi tu.

    RăspundețiȘtergere
  5. bravo domnule!bine simtit!!!
    si eu lucrez la fel intr-o multinationala, castig bine si la fel le spun si eu clientilor ca nu lucrez ieftin

    RăspundețiȘtergere
  6. felicitari pentru blog si pentru pozitie.

    RăspundețiȘtergere
  7. Salut!
    Prin vara cand mi-am facut portofoliul pentru cursul foto am fost la un laborator foto din oras(CT) sa intreb de preturi pentru albume, nu vroiam chiar 3 pagini legate cu spira. Eh, asa am aflat ca un album cu coperti, frumos, de vreo 20-25 de file era ~600RON. Am ramas masca... Si am facut imediat legatura. Cum isi impart cheltuielile fotografii cu 300 de euro pe nunta??? Inca n-am aflat raspunsul.

    In fine, ideea e ca orice forma de arta ai face si la orice nivel la noi in tara este subapreciata din cauza lipsei de cultura si de informare in domeniu.

    Multi cred ca daca si-au luat aparat foto brusc au devenit si fotografi...

    Sa va traiasca ala/aia micu(a) si spor la treaba!

    PS: niste fotografii la eco?

    RăspundețiȘtergere
  8. Super articolul! Sunt pe acelasi gand cu tine: dar de ce fac mirii reducere la fotograf? si tot eu raspund: pentru ca sunt foarte multi (normal ca fotografii adevarati sunt putini; majoritatea sunt allinone asa cum ziceai) - si ca ex: daca mirele il vrea pe Florin Salam sa-i cante, il va angaja cu pretul fixat de acesta (daca ar fi 1000 de Florini Salami :) ar avea de unde alege si-l va lua pe cel mai ieftin) la fel la foto: daca cineva te vrea pe tine fi sigur ca pretul pe care o sa-l ceri va fi acceptat (sunt sigur ca nu exagerezi cu pretul) pentru ca nu mai are de unde sa aleaga un alt Alin Popescoo :) Ar fi frumos ca majoritatea mirilor sa fie educati si sa inteleaga importanta fotografiilor din ziua in care spun DA! oficial...
    Cele bune tie si familiei!!

    RăspundețiȘtergere
  9. hmmm......cand m-am certat cu relu calota pe tema asta la inceputul iernii , toata lumea a sarit cu gura pe mine ca sunt fariseu si frustrat...incet , incet , s-ar zice ca am dreptate...

    RăspundețiȘtergere
  10. prea tare
    ce conteaza cel mai mult din articolul de mai sus e "... gravida ..." ;-)
    felicitari si restu' nu conteaza, enjoy your moments si week-endurile cu familia, ca nu le mai primesti inapoi

    plecaciune

    RăspundețiȘtergere